Dezvoltarea atenţiei, a capacităţii de concentrare şi a memoriei

vineri, 10 octombrie 2014

     „O prelegere (teoretică) nu va face niciodată cât o experienţă vie.
                         Viola Spolin - ”Improvizație pentru teatru”                                          

       Acum un an am fost solicitată într-o comisie de supraveghere a elevilor la examenul de bacalaureat. Cealaltă membră a comisiei era o doamnă profesor de fizică. În momentul în care elevii au intrat în sală colega mea le-a adus la cunoștință că: sunt supravegheați video, că nu au voie să vorbească, e interzisă păstrarea bagajelor în bănci, nu au voie să iasă singuri la toaletă și trebuie să aștepte în liniște să sosească subiectele. Atmosfera era extrem de tensionată chiar și pentru mine, care eram un adult supraveghetor, nu elev examinat. M-am uitat la copii și i-am văzut încordați, speriați, cu ritmul respirației modificat, unii cu obrajii roșii, alții palizi, „pătrunși” de importanța examenului prin care trec. Încercând să detensionez atmosfera, m-am prezentat, am încercat să glumesc cu ei și le-am propus să facem niște exerciții simple de detensionare musculară și de reglare a respirației. Reacția colegei mele a fost însă extrem de fermă și virulentă: „Dar lăsați-i doamnă să se concentreze, ce, ei au timp de joacă?!” Pentru a nu da naștere unei polemici am renunțat, dar măcar am reușit să stabilesc un minim contact și dialog cu ei. M-am întrebat stupefiată cam cum decurg orele de fizică ale doamnei profesor  (fără a-i nega competențele, ci doar metodele domniei sale)? Reacția organismului în situații de stres este una fizică și foarte agresivă. Adrenalina eliberată în organism modifică respirația, contractează musculatura (mai ales în zona cervicală), afectează fluxul mental, blochează creativitatea. În câte cazuri am auzit elevii spunând: „Știam, dar nu știu ce-am avut, n-am fost atent.”, „Am făcut calculele corect, dar am copiat greșit de pe ciornă”, „A greșit pentru că nu a fost atent. Și doar i-am spus să fie atent.”, ș.a..? În mare parte din aceste cazuri e vorba de neputința de concentrare a atenției din cauza stresului. De ce abia la ieșirea din examen ai „revelația” răspunsului corect ? Răspunsul majorității e la fel: „Știam, dar am avut o zi proastă.” Zilele sunt la fel, noi funcționăm diferit, în funcție de condițiile la care suntem expuși și de pregătirea noastră pentru aceste expuneri.
          Capacitatea de focusare a atenției, exersarea concentrării pe termen lung  și antrenarea tuturor tipurilor de memorie sunt instrumente esențiale procesului de învățare, fie că acesta vizează obținerea unor competențe tehnico-științifice minime sau a unor mari performanțe.
          De antrenarea atenției depinde adaptarea la evenimente, situații, depinde capacitatea de elaborare a strategiilor, a deprinderilor. De volumul, concentrarea, stabilitatea, distributivitatea, mobilitatea și dinamicitatea atenției depind „potențialul de vulnerabilitate”, reactanța la stimuli, înțelegerea mai profundă a ideilor, precum și o memorare mai fidelă și mai eficientă. Atenția antrenează percepția, din care se nasc acțiunile ce pun în mișcare imaginația creatoare.
          Concentrarea atenției se face progresiv, începând cu sarcini simple și mici, dar se antrenează foarte rapid și intră în reflex prin antrenarea senzorială, prin folosirea PDC, prin conștientizare și prin acțiuni fizice, prin dinamism, nu prin teoretizare.
         Se confundă foarte des concentrarea cu emoția negativă, cu tracul, cu crisparea, cu tensionarea musculară. Un elev care, înainte de examen ascultă muzică, râde sau vorbește despre cu totul alte lucruri decât despre ce subiecte urmează să rezolve sau care nu-și recapitulează rapid toată materia înseamnă că „nu e concentrat” și nu va face față examenului. „Concentrare” înseamnă pumnii strânși, corpul încordat, privirea înghețată într-un punct fix.
        «În condiții de constângere și inconfort psihic și fizic, intuiția, subconștientul, chiar și rațiunea discursivă, voința, toate procesele psihice specifice Viu-lui intră în alarmă, se blochează, produc crispare și astfel „geniul de moment” al oricărei ființe umane nu se mai poate manifesta.» ( Ion Cojar - ”O poetică a artei actorului”)
        Antrenarea consecventă a atenției determină declanșarea ei automată atunci când situația o cere.
        Atenția, capacitatea de concentrare și cea de memorare sunt interdependente și sunt în strânsă legătură cu Punctul de Concentrare. Ceea ce le leagă este acțiunea. Toate acestea depind de acțiune și înseamnă acțiune, dar, paradoxal, presupun relaxare.
       „Secretul” care stă la baza captării atenției, a concentrării și a memorării este povestea din spatele informațiilor și implicarea organică (acțiunea) a celui care predă informațiile. Acțiunea generează acțiune, atenția naște atenție, implicarea determină implicare. Dacă le ceri copiilor să memoreze o suită de cuvinte, definiții sau poezii fără să le traduci, fără să conțină o poveste, vei solicita doar memoria mecanică de scurtă durată, care implică un efort substanțial, inutil și care nu satisface pe nimeni. Dacă îmbraci totul într-o poveste, te implici organic în transmiterea ei, vei obține implicarea organică a elevilor, îi vei capacita la nivel total, bio-psihic, iar ei vor fi atenți, vor înțelege, vor deveni interesați și vor fi capabili să reproducă informațiile atunci când e nevoie, pentru că le-au captat cu toate posibilitățile lor psiho-fizice.
                                                                                                        prof. Mirela Dragu



      Vă așteptăm mâine, la 10,30, la un atelier cu tema ”Dezvoltarea atenției”, organizat în cadrul evenimentului ”PORȚI DESCHISE” inițiat de Compania de Teatru pentru Copii și Adolescenți (strada Luigi Cazzavillan nr.9).




0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Blog contents © CTCA Bucureşti 2010. Blogger Theme by Nymphont.